کفش دکتر ماخ از سراسر کشور نمایندگی فعال می پذیرد. تلفن تماس:   02191093052

Search

ضرورت استفاده از کفش طبی ضایعه نخاعی

فهرست مطالب

ضرورت استفاده از کفش طبی ضایعه نخاعی

چرا باید از کفش طبی برای ضایعه نخاعی استفاده کنیم؟

اگر شما هم دچار بیماری ضایعه نخاعی هستید، حتما متوجه شده اید که استفاده کردن از کفش های معمولی جقدر سخت و دشوار است و فشار زیادی به پا و کمر وارد میکند. اما راه حل چیست؟ بهترین کفش طبی ضایعه نخاعی کدام است؟ همراه ما باشید تا به جواب این سوالات برسید.

ضایعه نخاعی چگونه ایجاد میشود؟

معمولا تصادف با موتور باعث آسیب نخاعی در افراد جوان میشود و افراد بالای ۶۰ سال معمولا از صدمات ناشی از سقوط از ارتفاع یا زمین خوردن باعث آسیب دیدگی نخاع میشود. اسیب به نخاع معمولادر یکی از حادثه های زیر به وجود میاید:

  • خشونت و فعالیت های ورزشی و تفریحی
  • تصادف های رانندگی
  • صدمات ناشی از سقوط
  • بیماری های فلج اطفال، اسپینا بیفیدا، ام اس و … .

عوارض ضایعه نخاعی

در آسیب دیدگی های شدید ناحیه نخاع، فرد فلج میشود. در موارد دیگر که به فرد آسیب شدیدی نمیرسد و کار به فلج شدن نمیرسد، عملکرد قسمت های مختلف بدن تحت تاثیر قرار میگیرد. اختلال در عملکرد سایر نقاط بدن در ضایعه نخاعی عبارت اند از:

  • اختلال عملکرد مثانه و روده
  • غیرفعال شدن عمکرد جنسی
  • افزایش رفلکس و سفتی اندام های بدن
  • درد عصبی
  • ضعف عضلات و تحلیل رفتن انها

آیا ضایعه نخاعی درمان میشود؟

وقتی شما دچار حادثه ای میشوید نیاز به مراقبت پزشکی همان لحظه در صحنه حادثه دارید تا از آسیب های شدید جلوگیری شود.

درمان ضایعه نخاعی بستگی به شدت آسیب و فاکتور هایی خاص میباشد که بر اساس ان نوع درمان مشخص میشود.

فاکتور هایی مانند:

  • سن فرد
  • سلامت کلی و سابقه پزشکی
  • نوع و شدت آسیب دیدگی نخاع
  • پاسخ دادن به درمان اولیه
  • نظر پزشک و اولویت فرد آسیب دیده

 

 

کفش مناسب برای ضایعه نخاعی

پس از آسیب نخاعی، یکی از آخرین چیزهایی که ممکن است به آن فکر کنید کفش هایتان است. اما پاهای شما به اندازه سایر قسمت های بدن که تحت تأثیر آسیب قرار گرفته اند به مراقبت نیاز دارند.در ادامه به دلیل و چگونگی بیماری ضایعه نخاعی میپردازیم و سپس ضرورت پوشیدن کفش طبی ضایعه نخاعی را شرح میدهیم.

معایب استفاده نکردن از کفش طبی ضایعه نخاعی

پاهای شما وزن کل بدنتان را تحمل می کند، شوک ایجاد شده هنگام دویدن و راه رفتن را جذب می کند و کمک می کند ستون فقرات شما به درستی در یک راستا قرار گیرد. اگر کفش هایی را انتخاب می کنید که حمایت کافی را ارائه نمی دهند یا فشار زیادی به یک قسمت از پای شما وارد نمی کنند، ممکن است مهره های ستون فقرات شما به زودی دچار مشکل شوند.

ناهماهنگی‌ها که توسط پزشکان «subluxation» نامیده می‌شوند، باعث ایجاد درد در کمر و گردن، تنش عضلانی، اسپاسم، سفتی و کاهش دامنه حرکتی می‌شوند. دستکاری ستون فقرات می تواند تراز ستون فقرات را بهبود بخشد، اما اگر به استفاده نکردن از کفش طبی ضایعه نخاعی دامه دهید، ممکن است سابلوکساسیون ادامه یابد.

 

ویژگی های کفش طبی ضایعه نخاعی

 

رعایت این نکات به شما کمک می کند کفش های مناسب ستون فقرات را انتخاب کنید:

 

  • پاشنه های خود را پایین بیاورید

«هرچه پایین تر بهتر»، شعار خوبی است که در مورد کفش پاشنه دار باید رعایت کنید. اگر آماده نیستید کفش های پاشنه بلند را به طور کامل کنار بگذارید، با تعویض کفش پاشنه بلند بعد از چند ساعت یا پوشیدن یک روز در میان کفش های پاشنه بلند به پاهای خود استراحت بدهید. کفش های پاشنه ضخیم انتخاب بهتری نسبت به کفش های رکابی هستند و توزیع وزن یکنواخت تری را ارائه می دهند.

 

  • در مورد وسواس دمپایی خود تجدید نظر کنید

اگر روز را در ساحل می گذرانید یا در خانه آویزان هستید، دمپایی می تواند انتخاب خوبی باشد، اما نباید کفش مورد علاقه شما باشد. اگر هر روز دمپایی بپوشید، احتمال بروز کمردرد بیشتر است.

 

  • کفش های با بالشتک مناسب را انتخاب کنید.

کفش‌هایی با بالشتک زیاد به پاهای شما کمک می‌کنند تا شوک را جذب کنند و البته بسیار راحت‌تر هستند.

 

  • کفش های ورزشی را اغلب تعویض کنید.

کفش‌های شما ممکن است نو به نظر برسند، اما این بدان معنا نیست که هنوز پشتیبانی کافی را ارائه می‌دهند. بالشتک در کفش های دویدن ممکن است در عرض سه ماه فشرده شود. تعویض کفش اغلب به شما کمک می کند تا از صدمات و درد جلوگیری کنید.

 

  • ارتوز را امتحان کنید.

ارتوزها درج های کفشی هستند که به صورت سفارشی توسط متخصص کایروپراکتیک شما طراحی شده اند. درج ها پشتیبانی از قوس را ایجاد می کنند، پاهای شما را به درستی در امتداد قرار می دهن و حرکت پا را کاهش می دهند.

·        حتما کفش را امتحان کنید.

از فروشنده کفش بخواهید دفعه بعد که به خرید می روید پای شما را اندازه بگیرد. پوشیدن کفش طبی ضایعه نخاعی با سایز نامناسب، چه خیلی کوچک یا خیلی بزرگ، ممکن است یکی از عوامل مشکلات راه رفتن باشد.

 

·        از کفش های تنگ خودداری کنید.

کفش‌های تنگ همچنین فشار روی پاهای شما را افزایش می‌دهند و می‌توانند روی هم‌ترازی و راه رفتن تأثیر بگذارند. اطمینان حاصل کنید که کفش‌های شما فضای کمی در نوک پا ایجاد می‌کند.

پشتیبانی از آرچ را در اولویت قرار دهید. به دنبال کفش های تخت، دمپایی و انواع دیگر کفش هایی باشید که پشتیبانی کافی را ارائه می دهند.

پس از استفاده از کفش طبی ضایعه نخاعی چه اتفاقی میفتد؟

استفاده از کفش بعد از SCI با قبل متفاوت خواهد بود. به احتمال زیاد نمی توانید به مدل کفش مورد علاقه خود برگردید (حداقل بدون انجام ارزیابی). بنابراین قبل از اینکه دوباره کفش بپوشید، سه نکته وجود دارد که باید بدانید:

 

ممکن است پاهای شما ورم کند.

یک عارضه شایع در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی ادم (EDEMA) است.

ادم (EDEMA) تورم است و عمدتاً در اندام‌های تحتانی مانند ساق پا، مچ پا و پا دیده می‌شود. ادم زمانی رخ می دهد که عضلات فلج قادر به پمپاژ خون به پاها نباشند و شروع به جمع شدن می کند. سپس مایع خون می تواند از طریق سیاهرگ ها به بافت های اطراف نشت کند.

به همین دلیل، باید کفش هایی بخرید که یک یا دو سایز بزرگتر از آنچه قبل از آسیب می پوشیدند، باشند. کفش های بزرگتر به رفع تورم کمک می کند. حتی اگر هنگام صبح که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید به سایز بزرگتر نیاز نداشته باشید، ممکن است متوجه شوید که با پیشرفت روز و آویزان شدن پاهایتان در حالت نشسته، پاهایتان بزرگتر و بزرگتر می شوند.

باید اجازه دهید پاهایتان یک دوره تنظیم را طی کنند.

شما نباید برای اولین بار بعد از آسیب دیدگی یک جفت کفش را به پا کنید و سپس آن را برای یک روز کامل بپوشید. اولین باری که یک جفت کفش را امتحان می‌کنید، فقط حدود ۳۰ دقیقه آن‌ها را بگذارید. پس از این مدت، کفش ها را درآورید و پاهای خود را معاینه کنید. شما باید به دنبال هر نقطه ای باشید که تحریک، تیره تر یا قرمز به نظر می رسد. به مکان هایی مانند مچ پا، پاشنه پا و انگشتان پای خود دقت کنید. نواحی استخوانی به احتمال زیاد تحریک می شوند.

شما باید این روند تنظیم را با اضافه کردن یک ساعت به هر بار پوشیدن کفش ادامه دهید تا زمانی که در مجموع تا ۱۲ ساعت کار کنید. اگر در طول این فرآیند، لکه‌های تحریک‌شده‌ای را مشاهده کردید، باید تا بهبودی کامل کفش نپوشید. وقتی دوباره امتحان کردید، از یک کفش بزرگتر یا مدلی متفاوت استفاده کنید. هنگامی که فرآیند تنظیم به پایان رسید، ایده خوبی خواهید داشت که چه نوع کفشی برای شما مناسب است و از چه نوع کفشی باید اجتناب کنید.

شما باید کفش های انعطاف پذیر بخرید.

ممکن است هنگام انتخاب استایل شما نیاز داشته باشد که پشت صندلی بنشیند. این بدان معنا نیست که کفشی را که دوست دارید پیدا نخواهید کرد، اما ظاهر کفش شما باید به اندازه، قابلیت تنفس و انعطاف پذیری آنها در درجه دوم اهمیت باشد. این بدان معناست که انتخاب کفش مخصوصاً ممکن است بیشتر طول بکشد.

کفش های ساخته شده از چرم نرم یا پارچه بهترین هستند، زیرا فشار زیادی به پای شما وارد نمی کنند. کفش‌های انعطاف‌پذیر به دلیل انقباضات عضلانی، امکان انحنای پا را نیز فراهم می‌کنند. پارچه‌های نرم و قابل تنفس، برخلاف چرم‌های سخت یا وینیل، از تعریق جلوگیری می‌کنند. تعریق می تواند به تخریب پوست کمک کند. پاهای تمیز و خشک کمتر دچار زخم می شوند.

احساس و حرکت محدود در پاها و پاها می تواند تشخیص ناخوشایند کفش را برای شما سخت کند. شما می توانید بدون اینکه متوجه شوید آسیبی ایجاد کنید. در نظر گرفتن این سه نکته هنگام استفاده دوباره از کفش به شما کمک می کند از عوارض جلوگیری کنید و پا و ستون فقرات خود را سالم نگه دارید.

سخن آخر

استفاده از کفش های طبی بخصوص وقتی که مشکلی ستون فقرات شما را تحدید میکنه بهترین کار برای بهبود عملکرد راه رفتن و تحرک شماست.

دکتر ماخ تولید کننده کفش های طبی این افتخار را دارد تا با استفاده از فناوری های به روز و افراد متخصص، با کیفیت ترین کفش طبی ضایعه نخاعی را به شما عزیزان ارائه دهد.

امیدواریم تا با تولید و عرضه کفش های طبی، راحتی و سرزندگی بیشتری را به زندگی شما عزیزان بیاوریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
برای خرید از وبسایت دکترماخ لطفا موارد زیر را تکمیل نمایید.
وبسایت رسمی دکترماخ فروش بصورت تکی ندارد و با تکمیل این فرم به نمایندگان فروش مربوطه وصل خواهید شد.